perjantai syyskuu 26th, 2014 11:47 / Kirsi Viitanen Finnable Newsletter syyskuu 2014

Kirjajulkaisu:

Kirjan kansikuva

 

 

 

 

 

 

 

 

Lokakuussa julkaistaan uusi kirja ”Finnish Innovations and Technologies in Schools” (Hannele Niemi, Jari Multisilta, Lasse Lipponen and Marianna Vivitsou (Eds.) Sense Publishers) Kirjassa tarkastellaan eri näkökulmista, kuinka suomalaisessa koulutusjärjestelmässä on pyritty edistämään niiden taitojen oppimista, joita oppilaat tarvitsevat menestyäkseen yhteiskunnassa nyt ja tulevaisuudessa. Kirja on tuotettu yhteistyössä tutkijoiden, opettajien, koulun johtajien, julkisen sektorin ja yksityisten yritysten kanssa. Kirjassa kerrotaan tapaustutkimusten kautta, kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää formaalien ja informaalien oppimisympäristöjen rajojen ylittämiseksi. Siinä esitellään uusia tapoja siihen, kuinka digitaalisen tarinankerronnan ja pelien avulla voidaan tehdä oppimisesta hauskaa ja motivoivaa. Kirja esitellään Frankfurtin kirjamessuilla 8.10.–12.10.2014. Myös Rajaton luokkahuone –teos on näkyvästi mukana messuilla. Lisätietoa Frankfurtin kirjamessuista osoitteessa:

http://www.buchmesse.de/en/fbf/

 

Vieraileva luennoitsija ja kirjanjulkaisutilaisuus:

Eduaro Andere työskentelee vierailevana tutkijaprofessorina New Yorkin yliopistossa, ja hänen kiinnostuksen kohteinaan ovat muun muassa koulutuspolitiikka ja vertaileva koulutus. Hän esittelee Helsingin yliopistolla uuden kirjansa ”Teachers’ Perspectives on Finnish School Education”. Kirjassa käsitellään suomalaista koulutusjärjestelmää ja sen kulttuurista kontekstia. Tilaisuus järjestetään 30.9.2014 kello 13.00–15.00 osoitteessa Siltavuorenpenger 3A, Helsingin yliopisto, Athena-rakennus, huone 302. Tapahtuma on ilmainen, mutta vaatii rekisteröitymisen. Tarkemmat tapahtumatiedot ja rekisteröityminen Ciceron sivuilla:

http://www.cicero.fi/recent-news/items/teachers-perspectives-on-finnish-school-education.html

 

Taiwanilaisen jatko-opiskelijan ajatuksia suomen koulujärjestelmästä:

Chia-Chi Wang on neljännen vuoden tohtoriopiskelija Taiwanista, National Sun Yat-sen -yliopiston kasvatustieteen laitokselta. Hän on tutkijavierailulla Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa huhtikuun 2014 alusta marraskuun loppuun asti. Kysyimme häneltä ajatuksia liittyen suomalaiseen ja taiwanilaiseen koulujärjestelmään: millaisia eroja hän näkee maiden välillä, ja millaisia hyviä asioita kummastakin koulujärjestelmästä löytyy. Alla Chia-Chin haastattelu:

”I have been to Helsinki about 5 months. During these months, I read some information and materials about Finnish education system, joined some seminars talking about Finnish education in University of Helsinki, interviewed some local teachers, and collected students’ data from Finnish local schools. In my opinion, the two key reasons which make Finnish education success are research-based teachers and good Finnish education system. I found that Finnish local teachers love their jobs and feel very proud of Finnish education. Teachers also have more teaching freedom in schools. It’s very flexible for teachers to design their own lessons and decide how to teach in their class. Furthermore, a good Finnish education system is also important for this. The compulsory education in Finland is nine year. Students don’t pay any tuition and lunch fee when they study in schools. The thing students need to do is to learn in schools. Parents trust teachers and schools, or in other words, they trust Finnish education system. Above all, I think that’s why Finnish education success.

Back to talk about Taiwan. Our teachers in elementary and secondary level don’t need to have master degrees, but almost teachers receive it and some teachers continue studying doctoral programs. In Taiwanese education system, I think our basic education is better than other education stage. Students can join different kinds of extra curriculum activities when they are in elementary schools. Although Taiwan is a small island (1/9 of Finland) which around lots of mountains and ocean, there are more than 2,500 elementary schools here. Within these schools, you can find 100 of characteristics in elementary schools, such as no books, homelike, Disneyland Park, and forest schools etc based on our natural environment.

This time I visit Finland, I learn two things from Finnish education. One is trust, the other is cooperation. Also, I think “change” is necessary and common to education no matter in which country. So many things can be talked about in these two different cultures. Due to limited contexts. Finally, I’d like to mention the biggest difference between Taiwan and Finland is, our students need to take too much exams from their junior and senior high schools. But almost all Asian countries have this problem for students. I hope we can change this problem and make students study fun further to get core abilities in near future.”

 

Turkkilainen tutkijatohtori vierailee Helsingin yliopistossa:

Fisun Aksit on apulaisprofessori Turkista, Pamukkale – yliopiston Maantieteiden laitokselta. Hän on vierailevana tutkijatohtorina Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa lukukauden 2014–2015 ajan.  Hänen akateemisina kiinnostuksen kohteinaan ovat maantiedon koulutus ja opettajankoulutus. Hän on kiinnostunut tutkimaan innovatiivisia opetusmenetelmiä sekä vaihtoehtoisia arviointimenetelmiä. Alla Fisunin terveiset:

Fisun kuva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Finnish teacher education has received a great deal of attention because of the high learning outcomes of Finnish 15-year-old students in Pisa achievement testing. Finland was in the highest position or among the three best countries in 2000, 2003, 2006 and 2009 (OECD). Many researchers, as well as Finnish policy makers, regard high quality teachers and teacher education as one of the major factors in good learning outcomes. So, the success of Finnish students has attracted the attention of many other countries and countries whose success rate is low like Turkey have started searching education system and teacher training system of Finland. For this reason, I prefer Helsinki University.

The primary reason of my study is to explain the most important factors such as education system and teacher training system behind the outstanding success of Finnish students and the secondary reason is to discuss what lessons could be taken by Turkey considering the differences in educational policies between Turkey and Finland. Also, this research will provide important information about the strengths and weaknesses of current Turkish teacher education program. I hope this study result will help curriculum coordinators, educators, book authors, teachers and student teachers.

I am so glad to have been accepted as a post-doctoral researcher by Prof. Hannele Niemi who is an authority in these fields, which are teachers’ professional development, moral education and technology-based learning environments. Prof. Niemi has published several articles and books on education in Finland and Finnish teacher education. This period of study will provide me the opportunity to work with her and closely follow the literature and national/international projects.”

 

Innovatiivinen koulu -osahanke tiedottaa:

Innovatiivinen koulu –osahankkeessa kehitetään, tutkitaan ja levitetään yhteistyössä valtakunnallisen Innokas-verkoston kanssa teknologian hyödyntämistä oppimisen, opetuksen ja vuorovaikutuksen tukena.

Innokas-verkosto järjestää EU koodi- ja robottiviikkojen aikana opettajille ja opettajiksi opiskeleville suunnatun Kiinnostaako koodaus ja robotiikka? -tapahtumakiertueen sekä haastaa päiväkodit ja koulut osallistumaan viikkoihin. Tapahtumissa tutustut koodaukseen ja robottien ohjelmointiin Innokas-verkoston opettajien ja oppilaiden ohjaamissa toiminnallisissa työpajoissa ja kuulet käytännön esimerkkejä koodauksen ja robotiikan hyödyntämisestä 2000-luvun taitojen oppimisessa. Tarkemmat tapahtumatiedot ja ilmoittautumisohjeet löydät oheisesta liitteestä ja osoitteesta:

http://www.innokas.fi/events/coderobotweek2014roadshow

Tervetuloa mukaan innostumaan ja innovoimaan yhdessä!

Comments are closed.